Dopraváci jednali o Vizi 2030

13.09.2013 15:30

    O plánech tranzitní dopravy skrz ČR jednali v Brně na konferenci Vize 2030 čeští a zahraniční odborníci vysokorychlostní železniční dopravy.

    Vysokorychlostní železnice s přepravou nákladů nebo osob rychlostí více než 200 či 300 km /hod. se bude propojovat západní Evropa s Čínou a Japonskem. Středoevropský prostor buď protnou, nebo objedou. Nebude-li ČR připravena projekt realizovat, odstaví se tím na vedlejší kolej a do hospodářského stínu.

    ČR má šanci postavit hlavně za evropské peníze vysokorychlostní trať (VTR) od Bratislavy a Vídně na Brno a Prahu ve směru na Berlín a Norimberk. Nebo rychlovlaky budou tento prostor objíždět skrz Slovensko údolím Váhu a skrz Slezsko či Dolními a Horními Rakousy, Bavorskem a Saskem.

    Dosavadní české vlády se vyčerpaly stavbou železničních koridorů na trati Břeclav – Brno – Č. Třebová – Praha – Děčín a z Č. Třebové přes Ostravu na severovýchod. U větších měst jsou koridory přetíženy až zahlceny příměstskou dopravou. Navíc koridor není dostavěn v průjezdu Brnem s potřebou modernizovat trať Brno – Přerov.

    Evropské orgány vyzývají české dopraváky k rychlejší přípravě stavby vysokorychlostní trati na trase Břeclav – Brno – Jihlava – Praha – Drážďany a druhou větví z Prahy na Řezno. Zároveň z Brna má směřovat VRT na Ostravu – Katovice dál k Baltu. Anebo nestavět nic a trasy povedou okolo ČR. Přes Českomoravskou vrchovinu v nejkratším spojení Brna s Prahou má trasa VTR posloužit rozmachu místních socioekonomických potřeb. Při rychlosti jízdy 200 nebo 300 km za hodinu mají dorazit soupravy z Brna do Prahy za hodinu. To s tím, že budou využívat setrvačnost a svoji kinetickou energii ke snadnějšímu překonávání kopců a údolí kraje Vysočina bez potřeb stavět mnoho mostů či tunelů, které by byly naopak nezbytné pro provoz dnes běžných rychlíků s rychlostí jízdy do 130 km/hod.
Doprava v ČR je z 97 procent závislá na ropných palivech, což je neudržitelně mnoho. Železnice za uplynulých 20 let zvedla svoji spotřebu energií na 2,3násobek. Podílí se i na tom, že 20 procent energií spotřebované v ČR je na konto dopravy. Tuto velkou nehospodárnost chtějí odborníci zmírnit tím, že do r. 2030 hodlají v ČR postavit jedno procento vysokorychlostních tratí na území EU, z 85 % penězi EU.

    Konference Vize 2030 konstatovala, že v lokalitě jižní Moravy orgány EU k tomu předdefinovaly meziinstitucionálními dohodami projekty staveb Brno – Přerov Line a průjezd Železničním uzlem Brno (bez ohledu na 80 let přetřásanou polohu nádraží).  (vž)