Festival Špilberk ukončil léto

29.08.2013 21:10

    Léto okořeněné dobrou hudbou ve večerním areálu hradu Špilberk má už svoji tradici i svoje posluchače. Letos si přizvala Filharmonie Brno na pomoc také Městské divadlo Brno.

    Zahajovací koncert 16. srpna 2013 se ještě konal pod letním nebem a ze zdí hradu sálalo slunce i poté, co zapadlo. Šéfdirigent filharmonie Alexandar Markovič oblékl efektní bílý kabát se stojáčkem a zdůraznil tak slavnostnost večera. Ten otevírala devadesátiletá oslavenkyně, profesorka Alena Veselá. Nezklamala, když mluvila ne o přáních pro sebe, ale pro filharmonii. Aby měla dobré podmínky k další práci, zejména důstojné a kvalitní prostředí v novém koncertním sále. Když to šlo ve Zlíně a z Evropských fondů, proč to nejde u nás? Mluvila všem z duše.

    První skladba Johanna Sebastiana Bacha Toccata a fuga d moll BWV 565 nemohla být provedena na varhany, ty by se na Špilberk stěhovaly těžko. Proto zazněla v orchestraci Leopolda Stokowského. Dirigent Alexandar Markovič si byl vědom úskalí venkovní akustiky a akcentoval melodické úseky skladby. Dvořákův Violoncellový koncert h moll v podání Jiřího Bárty se potýkal rovněž s akustickým problémem, přesto dokázal vykouzlit nosná piána a romantickou atmosféru. Závěrečné Kartinky M. P. Musorgského vyzněly již v plném nasazení velkolepě a přesvědčivě.

    Dvousté jubileum Giuseppa Verdiho připomnělo uvedení Rekviem pro sóla, sbor a orchestr. Přes chladný podzim, který mezitím nastal, vyslechlo skladbu plné nádvoří. Před Filharmonii Brno se postavil dirigent Leoš Svárovský a ke spolupráci byl přizván Český filharmonický sbor Brno. Spolu se sólisty Adrianou Kohútkovou (soprán), Janou Sýkorovou (alt), Michalem Lehotským (tenor) a Peterem Mikulášem (bas) vytvořili kouzelný večer plný vroucnosti a opravdovosti. Nejen mladé publikum přilákal závěrečný program. Pod názvem Muzikálové hvězdy se skrýval průřez kultovní rockovou operou A. L. Webbera a T. Riceho Jesus Christ Superstar. Provedení se ujal umělecký soubor a orchestr Městského divadla Brno pod vedením Dana Kalouska a v režii Petra Gazdíka. Po stránce akustické měli snadnější práci, než jejich předchůdci, plně ozvučené nádvoří rezonovalo známými melodiemi a protagonisté se mohli soustředit plně na výraz a výkon. V roli Jesuse exceloval Dušan Vitázek, rovnocenými partnery mu byli Petr Gazdík jako Jidáš, Jiří Mach jako Šimon a Igor Ondříček jako Kaifáš, spolu s ostatními spoluhráči. Dojímala Ivana Vaňková v roli Máří Magdalény, jak vroucím hlasem, tak niterním výrazem a v neposlední řadě i v lehounkých šatech v již chladném povětří. Společně všichni vytvořili silný zážitek pod podzimním nebem. Byla to krásná tečka za horkým, rychle skončeným létem.

KARLA HOFMANNOVÁ

 

Foto: archiv