Franto, už je to šťastných šedesát roků!

14.08.2014 20:25

    František Šťastný, česká motocyklová legenda, jež spočívá na motoristických nebesích již čtrnáctý rok, má v době, kdy se do Brna sjíždějí mistři řídítek k jedenáctému závodu mistrovství světa silničních motocyklů tohoto roku, jedno významné výročí. Je jím jeho prvé vítězství na Masarykově okruhu v Brně v roce 1954 ve třídě 250 ccm. Tedy letos rovná šedesátka!

    Česká legenda mající datum zrodu 12. Listopadu 1927, jejíž úspěchy z českého závodního teritoria ještě nikdo nepřekonal, ani se k nim nepřiblížil, hleděla z nejvyššího patra stupňů vítězů při GP mistrovství světa celkem čtyřikrát. V roce 1961 ve třídách 350 ccm v Kristianstandu (S), Hockenheimu (NSR) a roku 1965 v Belfastu (S. Irsko) a o rok později v královské kubatuře na Sachsenringu (NDR).

    Motocyklový Ikaros z Kochánek, jak byl přezdíván podle svého způsobu jízdy a rodiště, dokonce závodil v národním týmu na kole v Závodě míru.

    Motocyklový životní start budoucího nejúspěšnějšího československého a českého jezdce všech dob, má datum roku 1947, když startoval pod jménem rodinného příslušníka, protože nevlastnil ještě řidičský průkaz, a napoprvé obsadil výborné sedmé místo.

    Jeho postava díky jezdeckým výkonům byla na každém závodě populární a středobodem pozornosti. V roce 1961 v závodě třídy 350 ccm ztratil na startu při naskakování na motocykl sedlo a celý závod absolvoval bez tohoto stabilizačního prostředku, kdy seděl pouze na rámu motocyklu a navzdory tomu obrovskému hendikepu nejenže zvítězil, ale vytvořil i traťový rekord této kubatury!

    S Františkem Šťastným jsme se mohli setkat i ve filmovém příběhu Hra bez pravidel, kde si motocyklový mistr zahrál sám sebe. Na stříbrném plátně jsme mohli hvězdu závodních tratí vidět ještě jednou, a to v hudební komedii Pražská romance, kde ztvárnil postavu taxikáře. Rovněž působil v televizních přenosech jako motoristický komentátor včetně mnoha vystoupení v televizních pořadech.

    S Františkem Šťastným jsme se mohli seznámit i v knižní tvorbě jako spoluautora biografie o jeho závodní kariéře Na plný plyn a Šťastný František.

    Franta proslul rovněž jako výborný a osobitý vypravěč, kdy na různých besedách dokázal naplno rozesmát vyprodané sály.

    Nerozlučnou dvojici vytvářelo jeho spojení se značkou Jawa, na níž si vyjezdil všechny své největší jezdecké úspěchy. Zkušebně se svezl i na strakonické Čezetě a východoněmecké MZetě. O jeho služby měla dokonce zájem i Honda, ale český Franta byl Čechem jak dubové poleno, a tak se nevydal s buchtami v ranci ochutnat, jak chutná závodní chlebíček za kopečky, a zůstal své vlasti a značce věrný. Rovněž pozoruhodných výsledků dosahoval na britské TT odkud si odvážel několik cen za dosažené výsledky. Na tomto nejtěžším motocyklovém světě byl později přítomný i jako závodník v kategorii veteránů.

    Vrcholovým bodem závodní činnosti našeho nejúspěšnějšího závodníka jedné stopy byl rok 1961, kdy k výše uvedeným zlatým Velkým cenám, připojil i zisk titulu vicemistra světa!

    Osmkrát zvítězil na brněnské trati v mezinárodních závodech, které i v době, kdy se zde ještě nejezdilo mistrovství světa (až od roku 1965), mělo charakter otevřených závodů s účastí významných osobností motocyklového sportu. Pětkrát se František stal mistrem Československa.

    Odvážný a dravý styl razantního závodníka zanechal mnoho šrámů na jeho těle a zdraví, které po prodělaných haváriích všeho druhu se vzepřelo spolupráci se svým majitelem, a tak česká motocyklová hvězda končí v invalidním důchodu.

    Kdyby naše motocyklová legenda mohla mít k dispozici stroje nejvyšší světové výkonnosti, vsadím sto ku jedné, že by se mezi esa světové silnice zařadilo i jméno František Šťastný.

    Závěr jeho života již postrádal lesk poctivé slávy, kdy na tomto stavu se podílela mnohočetná zranění, která poznamenala i jeho psychiku a smysl pro životní rovnováhu, které jej přivedla do finančních potíží.

    Nicméně ani tento chmurnější závěr jeho života nezastínil dosažené ojedinělé výsledky této motocyklové hvězdy, která dosáhla v Československu lesku zářivé magnitudy, kterou zatím žádný ze současných závodníků nepřezářil.

    Srdce motocyklového bohatýra dotlouklo 8. dubna roku 2000 a je pohřben na pražských Olšanech.

    28. října 2013 při příležitosti výročí vzniku republiky byl prezidentem Zemanem vyznamenán medailí za zásluhy in memoriam.

JIŘÍ V. ŘEZÁČ