Senioři Rajlichové z hlavního města grafického designu

1.1.2015 08:10

    Otec a syn Rajlichové, oba s křestním jménem Jan, patří k nejvýraznějším brněnským uměleckým osobnostem. Jejich osudem se stal grafický design a vynikají v tomto oboru jako mezinárodně uznávaní tvůrci, organizátoři a propagátoři lidského dorozumění. Zasloužili se o zrod a rozvoj brněnského bienále užité grafiky. Jejich osobním přičiněním se Brno stalo evropským, ba světovým městem grafického designu. S plakáty obou Rajlichů se lze setkat v řadě zahraničních galerií. Oběma se dostalo četných poct v jejich vlasti i v zahraničí.

    Jan Rajlich st., respektovaný guru grafického designu a mistr vizuální komunikace, vycházející z konstruktivistické avantgardy i z funkcionalistických tradic, upravil přes 150 sborníků, katalogů a knih, výtvarně zpracoval na 100 výstav a veletržních expozic a navrhl kolem 300 plakátů. Prezentoval svá díla na více než 300 kolektivních a téměř 50 samostatných výstavách. Skromně o sobě říká, že ve svém věku – narodil se totiž 10. dubna 1920 – má už jen prozaické zájmy. Ale není to tak zcela pravda. Stále mu to celkem dobře běhá, občas ho o třicet let mladší syn vyvede na nějakou vernisáž v Brně a blízkém okolí. V loňském roce byli oba svými díly zastoupeni jak na letní výstavě uměleckého Sdružení Q v Náměšti nad Oslavou, tak na podzimním Salonu Q v Křížové chodbě na brněnské Nové radnici. Tam měl čtyři koláže, z nichž dvě měly premiéru.

    Stejně jako syn, je i on zastoupen deseti exponáty na společné výstavě současných českých, japonských a tchajwanských plakátů Trio of Poster v Tchajpeji, zahájené 20. prosince. Účast osmnácti českých tvůrců organizovalo Sdružení Bienále Brno. Z Brna jsou mezi nimi i František Borovec, Jiří Eliška, Alena Jedličková a Boris Mysliveček.

    Syn doc. Ing. arch. Jan Rajlich, narozený 10. června 1950, je předsedou Sdružení Bienále Brno. Zúčastnil se nejen zahájení výstavy v Tchajpeji, kde měl přednášku o českém plakátu v letech 1888 až 2014, ale byl též hostem zahájení výstavy ve třetím největším tchajwanském městě Tajchungu, věnované originálním plakátům na téma nastávajícího Roku ovce.

    Do loňského září vedl po dvě desetiletí odbor průmyslového designu v Ústavu konstruování na Fakultě strojního inženýrství Vysokého učení technického v Brně, kde se vzdělalo už 250 designérů. Posledních sedm let výuky bohatě obrazově dokumentuje na 64 stranách jím připravený almanach Krásné stroje. V říjnu byl na pracovní návštěvě ve Vilniusu na Technické univerzitě, kde výuku litevských designerů teprve zavádějí. Už dříve přednášel i v Indii, Íránu, Japonsku, Mexiku, Nizozemsku, Rakousku, Rusku, Skotsku, Slovensku, Tchaj-wanu, Ukrajině i USA. Své plakáty vystavoval letos v Korejské republice, Mexiku, Německu, Polsku, Rusku, Turecku a na Slovensku. K jeho nepřehlédnutelným aktivitám patří redigování i grafická úprava čtvrtletníku Kvé-buletýn pro členy širokého uměleckého společenství výtvarníků, literátů, hudebníků, divadelníků a architektů, žijících hlavně na Moravě, ale také v Čechách, na Slovensku a dokonce v Číně, Japonsku, Itálii, Německu, Portugalsku a Srbsku – Sdružení Q. Jednou za čas toto sdružení vydává výpravné Q-almanachy. Tím nejnovějším se mohli potěšit i návštěvníci vernisáže Salonu Q 2014. Průběžně pracuje Jan Rajlich mladší na stránkách Sdružení Bienále Brno, které mají novou podobu, a www.rajlich.cz , které vytvořil a spravuje.

    Na prahu nového roku je znepokojivá Rajlichova informace, že Sdružení Bienále Brno poprvé od svého vzniku v roce 1991 nedostalo od města Brna žádnou dotaci. Znamená to, že toto sdružení bude zřejmě muset zrušit členství ve vrcholné světové organizaci grafického designu Icograda, v níž už bylo jediným zástupcem naší republiky. Stejný osud hrozí čtvrtletnímu zpravodaji o designu SBB, jehož dosud vyšlo 60 čísel. „V našem věku – otcově i mém dohromady 160 let – můžeme nabídnout novému vedení města jenom své zkušenosti, ale o ty v dnešní době zájem není. Chceme věřit, že noví lidé v čele města nebudou popřávat sluchu nátlakovým skupinám, kvůli nimž se loni změnila zavedená dotační politika v kultuře,“ svěřuje se mladší z Rajlichů.

BOHUMIL HLAVÁČEK

 

Otec a syn Rajlichové.

Foto: Miroslav Myška