Nad novou inscenací francouzské (tragi) komedie uváděné v Brně i Praze

Chantal a Štěpánka řádí u Bolka Polívky

25.11.2019 17:25

    Dvě skvělé herečky baví téměř dvě hodiny obecenstvo Divadla Bolka Polívky. Chantal Poullain (63) a Štěpánka Křesťanová (43) jsou jedinými představitelkami brilantně napsané komedie francouzských autorů Pierre Palmadeho a Christopha Duthurona. V překladu Alexandra Jerieho se hra jmenuje Rebelky, na českých scénách se dosud hrála pod názvem Na útěku. V originále ji autoři nazvali Uprchlice, ale vzhledem k současnému pohybu masy lidí směrem do Evropy by tento název trochu zaváděl.

    Dvě zralé ženy Caude a Margot se potkávají uprostřed noci kdesi na silnici a každá skutečně utíká. Mladší z osmnáctin své dcery, je už přesycena jednotvárného života v roli matky dospívajícího dítěte. A starší za sebou nechává domov důchodců, kam ji syn původně umístil jen na zkoušku, na pár dnů. Scéna Petra Hlouška, jehož brněnští diváci znají z velkolepých projekcí na scénách Městského divadla Brno, je u Bolka Polívky skromnější. Nicméně jednoduše, ale působivě vytváří různá prostředí, kde se obě ženy postupně vyskytnou. Po dálnici je to hluboký les, kde je vysadí neurvalý řidič, pak se ocitnou v bytě, na hřbitově, ve vězení… Zpočátku, po náhodném setkání u silnice, se dvě neznámé ženy k sobě nemají příliš horoucně, častují se nevybíravými slovy. Postupně se jejich dialog mění a v zajímavém ději navazují lepší vztah. Je korunován překvapivým závěrem.

    Chantal mluví svojí roztomilou češtinou někdy s chybným skloňováním, ale nijak to neubírá na jejím šarmu a půvabu. Občas pronese francouzské slovo, někdy pro větší legraci vysloví jiné, peprné, české slovo, než by mělo správně zaznít. Ale to je narežírované, Chantal umí roli precizně. V roli Caude předvádí různé nálady, převažuje temperament, který je jí vlastní. Neméně dobrá je Margot Štěpánky Křesťanové, manželky režiséra Antonína Procházky. Před brněnskou premiérou, která byla v pátek 15. listopadu, mluvila Křesťanová o nejsilnějším poselství této hry. Podle ní je to skutečnost, že spolu mohou vycházet lidé různých společenských vrstev a odlišných povah. V souvislosti se současně rozdělenou společností bychom mohli doplnit, že by spolu měli vycházet i lidé s rozdílnými názory, především politickými. Nemuseli by se navzájem shazovat a častovat vulgárními výrazy. I o tom vlastně hra tak trochu je. Chantal označuje hru Rebelky jako krásný příběh dvou žen na útěku, které jdou kousek cesty spolu, nejen po silnici. Oficiálně je francouzský opus označen jako tragikomedie, ale tragično je potlačeno legrací. Komickými situacemi, vtipným dialogem.

    S kostýmy si vyhrála Lenka Polášková, obě ženy nejsou jen v jedněch šatech. Chantal Poullain slyšíme také z nahrávky i skutečně zpívat. Děj doplňují postavy, které nevidíme a neslyšíme, herečky s nimi však mluví. Hra o touze po svobodě se líbí, potlesk byl zatím vždy ve stoje. Pražská premiéra se konala ve čtvrtek 21. listopadu na Malé scéně divadla Studio DVA.  (tr)

 


Snímek z webu Divadla Bolka Polívky i Malé scény divadla Studio DVA. Vlevo Štěpánka Křesťanová, vedle Chantal Poullain. (Foto: Monika Navrátilová)