Koncertní sál v Brně už má konkrétní podobu

15.09.2018 16:30

    Proluka mezi hotely Slavia, Internationalem a Besedním domem je již dlouhou dobu uzavřena. Realizuje se tam první etapa stavby, na kterou hudbymilovní Brňáci čekali víc než 100 let – koncertní sál. Tedy lépe řečeno podzemní garáže, které jsou v oblasti potřeba. Co bude nad zemí, to připravoval tým architektů, který zástupci města vybrali v architektonické soutěži.

    Zadání bylo jednoznačné – koncertní sál pro Brno. Takový, o jakém snil Leoš Janáček, o kterém se mluvilo v době meziválečné, který se plánoval od 50. let, ale nakonec zvítězilo Janáčkovo divadlo s tím, že se tam přece mohou hrát i koncerty. Pravda, mohou, ale akustika je vůči nim nevlídná a zkreslující. A teď, když je Janáčkovo divadlo v rekonstrukci, musí Brňáci jet nejblíž do Vídně, aby slyšeli, jak skutečně jejich filharmonie zní. A mohu potvrdit, že skutečně o mnoho lépe. A nepodezírám je, že se v té Vídni víc snaží. Akustika se ošidit nedá.

    Příprava stavby byla náročná od samého počátku. Požadavek, aby sál realizovala firma se zkušenostmi v této oblasti, automaticky směřovala do zahraničí. Vždyť u nás se poslední koncertní sál otevřel roku 1905, Smetanova síň Obecního domu v Praze! (Když nepočítám sál ve Zlíně, který je všechno, jen ne koncertní.) V okolních evropských státech je možno vidět výsledky prací světových firem, které se následně do výběrového řízení přihlásily. A inspirací se stal koncertní sál v polských Katowicích, jehož tvůrci výběrové řízení vyhráli, v koprodukci s brněnskou firmou. A hlavně v koprodukci s firmou Nagata Acoustic, reprezentovanou špičkovým japonským akustikem Yasuhisou Toyotou.

    Projekční tým, reprezentovaný generálním projektantem Tomaszem Koniorem, prezentoval na brněnské radnici studii a vizualizaci. Sál je na ní impozantní a vzbuzuje otázky, jestli se vůbec do omezeného prostoru vejde. V zadání byl v lokalitě sál pro 1 100 návštěvníků. Autoři nyní představili sál pro 1 300 posluchačů. A podle slov náměstka primátora Matěje Hollana se plánuje ještě rozšíření garáží o 80 míst. Garáže totiž musí s provozem počkat až do dokončení budovy nad nimi. Teprve pak mohou projít kolaudací a být k dispozici nejen návštěvníkům koncertů.

    Ovšem renomovaní architekti jistě vědí, co dělají. Generální projektant Tomasz Konior má za sebou více než 100 realizací a pro nás nejbližším vzorem jeho práce je koncertní sál v polských Katowicích. Zajet si tam na otočku na koncert je reálné i lákavé. To pro inspiraci, jak může Brno zkrásnět a být atraktivnější pro návštěvníky. A také jak být vzorem pro ostatní města v republice. Moderní koncertní sál najednou chce Ostrava, Karlovy Vary a samozřejmě Praha. A tlak na vládu se zvyšuje, protože žádné město ani kraj to ze svého rozpočtu neufinancuje. Věřme, že už nyní nevstoupí do realizace žádné negativistické síly a že Brno dostane slíbené finanční prostředky a bude skutečně prvním městem v republice, které se bude krásným koncertním sálem s varhanami pyšnit. Protože bez varhan se Janáčkova Glagolská mše hrát nedá, jak neustále připomíná neúnavná propagátorka sálu, exrektorka JAMU a varhanice Alena Veselá.

    Otázky na dokončení a otevření koncertního sálu se nedají v současné době zodpovědět tak, aby to bylo reálné, lze to jen odhadovat. Vždy může realizaci zamotat úřední šotek a nějaká odvolání. Ale půjde-li vše, jak má, mohlo by se s provozem počítat již v sezoně 2022/23, odhadl opatrně primátor Brna Petr Vokřál. Mimochodem, jestli to bude o rok či dva později, to už bolet nikoho nebude, hlavně, že se stoleté vize stanou skutečností!

KARLA HOFMANNOVÁ

 

Vizualizace: Konior Studio.