Nad novou inscenací na Činoherní scéně Městského divadla Brno

Nebezpečné vztahy jsou trochu vážnou komedií

11.04.2019 12:25

    Příjemným zážitkem jsou Nebezpečné vztahy, nová inscenace Městského divadla Brno, premiéra byla 6. a 7. dubna. Je to komedie, ale trochu také vážná až smutná. „Pod brilantní konverzací se ukrývá velmi silná emocionální bolest,“ prohlásil před novináři a před premiérou režisér Mikoláš Tyc. Dvě hlavní postavy – Markýza de Merteuil a Valmont – nebezpečně manipulují s osudy ostatních, přetvařují se.

    Většina diváků srovnává s filmem Valmont režiséra Miloše Formana z roku 1989, který rovněž vychází z románu Nebezpečné známosti francouzského spisovatele Choderlose de Laclose z roku 1782. Brněnská inscenace však vznikla až podle divadelní adaptace anglického dramatika Christophera Hamptona pro Royal Shakespeare Company z roku 1985. Z té také vycházel britský režisér Stephen Frears, jehož film Nebezpečné známosti začal být promítán jen o něco dříve než Formanův a připomeňme, že na to Forman trochu doplatil. Tak zamotané jsou někdy osudy divadelních a filmových předloh.

    Nicméně nás zajímá brněnská inscenace, která si zaslouží vysoké hodnocení. Z jeviště se téměř po celou dobu nevytratí Radka Coufalová a Michal Isteník v již uvedených postavách markýzy a dvorního svůdníka vikomta de Valmonta. Oni roztáčejí bezohlednou partii pomsty vůči Gercourtovi, jenž markýzu opouští, protože si chce vzít její patnáctiletou sestřenici Cecílii vychovanou v klášteře. Isteníka, jenž dívenku nakonec svede, nevidí režisér Tyc jako typického představitele Valmonta (ve filmech ho ztělesňovali urostlejší muži), nicméně na intrikána a svůdce se hodí, dodává režisér. Komediální schopnosti prokazuje Isteník v MDB již léta, nedávno se úspěšně představil v inscenaci České televize Most, je též členem Buranteatru. Valmont rozhodně dobře padne i k jeho postavě, precizně zvládá dlouhé texty, atraktivní milostné scény i lišácké proměny, když se v rámci další pomsty vemlouvá (jiné) ženě.

    Radka Coufalová má stejnou „kládu“ textu jako její bývalý milenec Valmont, jejich peprné dialogy zabírají nejvíce času, na nich však inscenace stojí. Herečka vládne výrazně zbarveným hlasem, výrazná je také její mimika a především pohyb. Intrikánskou markýzu hraje s noblesou, důraz klade na momenty, kdy někomu něco zcela přesvědčivě nalhává. Oba herci jsou nositeli Thálie, patří k rodinnému stříbru MDB. Uznání ovšem zaslouží i další, především Barbora Goldmannová v roli ctnostné Prezidentové de Tourvel, která dlouho odolává, až nakonec podléhá svůdci. K roztomilosti Cecílie v podání Kateřiny Marie Fialové přispívá omlazující účes a její pohybové výkony při postelové scéně. Vážnou a neměnnou zůstává Zdena Herfortová coby důstojná Valmondova teta paní de Rosemonde, zaujala i Lenka Janíková v méně obsáhlé roli paní Volangesové. Pánové si přijdou na své při pohledu na méně oděnou Dianu Velčickou ztělesňující Emílii.

    Ke kvalitě inscenace přispívají kostýmy Anety Grňákové. Volně inspirované rokokovou Francií, ovšem kalhotový kostým markýzy de Merteuil by obstál na současných módních molech. Ladí i zvučná, jen málo se objevující a tudíž nevnucující se hudba se sborovým zpěvem skladatele Jiřího Hájka. Autor scény Andrej Ďurík ve spolupráci s režisérem vytvořil tři jeviště stupňovitě za sebou, dobrým nápadem jsou též velké polštáře. Pro milostné scény, ale také létají vzduchem. Josef Jurásek sestavil napínavou závěrečnou šermířskou scénu.  (tr)

 

Radka Coufalová a Michal Isteník roztáčejí intriky Nebezpečných vztahů.
Foto: archiv Městského divadla Brno