Projasněný večer s Czech virtuosi

24.04.2018 11:25

    Koncerty v kostelích se pomalu stávají samozřejmostí. A některé kostely mají i dobrou akustiku a zvuk se spojuje do příjemného kompaktního výsledku. K takovým v Brně patří kostel u Minoritů, zvaný kostel Sv. Janů, barokní skvost.

    Není divu, že jsou tu koncerty vážné hudby oblíbené, nedávno zde probíhal Velikonoční festival. V pondělí 23. dubna zde mohli milovníci krásné hudby poslouchat koncert dramaturgicky pohodový, interpretačně však velmi náročný. Georg Fridrich Händel a Wolfgang Amadeus Mozart posluchače vždy pohladí po duši, ale pro interprety je to výzva.

    Komorní orchestr Czech virtuosi je těleso za více než dvacet let svého působení prověřené a spolehlivé. Hráči jsou vesměs členové brněnské filharmonie a operního orchestru a je tedy zaručena umělecká kvalita. Spolupracují vesměs s mladými umělci a tento večer nebyl výjimkou. U dirigentského pultu stanul Robert Kružík, který již má umělecké ostruhy za sebou a působí jak v brněnské a ostravské opeře, tak v brněnské filharmonii. Mladý umělec nepodcenil nástrahy barokní i klasicistní hudby a přesnými gesty s plným nasazením vedl nejen orchestr, ale věnoval pozornost i sboru. Brněnský komorní sbor tvoří zpěváci s interpretačními zkušenostmi a v současné době je jejich sbormistrem Štěpán Policer.

    Sólových partů se ujali mladí interpreti, jejichž jména v poslední době se objevují na koncertních pódiích stále častěji, neboť ukončili studium na JAMU. Sopranistka Romana Kružíková, jejíž barevný soprán, občas ostřejší, se nesl bez problémů, mezzosopranistka Jarmila Balážová, která vládne sametovým témbrem, mladý slovenský tenorista Matúš Šimko, jehož hlas je průrazný a svěží a v neposlední řadě barytonista Roman Hoza, který je již pár let sólistou Janáčkovy opery a jeho charisma a sonorní hlas ho řadí k nejoblíbenějším pěvcům.

    Koncert začal příznačně, znělkou, kterou proslavila Eurovize. Že je to Prélude k Te Deum Marc-Antonia Charpentiera, oblíbeného skladatele u francouzského dvora, mnozí s překvapením zjistili až na tomto koncertě. S odpichem a ve svěžím tempu uvedla skladba večer, který se v tomto duchu nesl i nadále. Georg Fridrich Händel a jeho Dixit Dominus prověřil kvality orchestru i sboru. Nad melodickými částmi převažovaly fugy, které při rozděleném postavení sboru, dámy vlevo, páni vpravo, dělaly obecně trochu problém. Přece jen v barokním chrámu dochází ke slévání zvuku a tedy k obtížnější autokorekci. O to větší poklona dirigentovi, že vše udržel v tempu a srozumitelnosti.

    W. A. Mozart napsal své Exultate, jubilate původně pro kastráta, ale i dnešní sopranistky v něm mají vděčné brilantní číslo. Romana Kružíková by pro tento part potřebovala hlas poněkud vylehčit, ale i tak se zhostila úkolu obdivuhodně. Vrcholem večera byla Mozartova Mše C dur „Korunovační“, věnovaná oslavě mariánského obrazu v Salzburku. Ale dílo samo překypuje optimismem a radostí, je to hudební proud vzbuzující nadšení ze života a jara. Účinkující se ho zhostili s plnou energií a radostí z muzicírování, kterou přenášeli do publika. To vděčně přijímalo pozitivní energii a odměnilo účinkující nadšenými ovacemi.

KARLA HOFMANNOVÁ