V Brně nastudovali nejdelší Verdiho operu

28.01.2019 14:25

    Na scéně Janáčkova divadla uvedou v sobotu 2. února premiéru operního dramatu Giuseppe Verdiho o španělském infantovi ze 16. století podle předlohy Friedricha Schillera. Inscenátoři nabídnou divákům autorovu konečnou pětiaktovou verzi z roku 1886. Světovou premiéru měla opera Don Carlos již v roce 1867 v Paříži, ale Verdi pak několikrát přepracovával. Škrtal i doplňoval, celkem existuje sedm verzí opery.

    Milovníci tohoto žánru se mohou těšit na velké sborové scény a na skvělé obsazení. V roli španělského krále Filipa II. budou alternovat Jiří Sulženko a italský basista Federico Sacchi (králova árie Nebyla nikdy mou patří k nejznámějším ve světové literatuře), Alžbětu z Valois budou hrát a zpívat slovenská zpěvačka Linda Ballová nebo Charlotta Larsson ze Švédska, v titulní roli se představí Luciano Mastro nebo Arturo Martín, pánové Jiří Brückler a Svatopluk Sem se budou střídat v postavě Rodriga, markýza z Posy. O Princeznu Eboli se podělí Veronika Hajnová-Fialová a Michaela Šebestová, Velkým inkvizitorem bude Martin Gurbal´ nebo Ondrej Mráz.

    Podle Kroniky opery (Fortuna Print Praha, s. r. o., 1999) se nechal Verdi přemluvit, aby za vysoký honorář napsal další operu pro Paříž, ačkoli toto divadlo, které s opovržením nazývá velkým butikem, nemůže vystát. Svým libretistům Josephu Mérymu a Camillu du Locleovi dal velmi přesné pokyny na vypracování schillerovské tragédie pro operní jeviště. Co se hudby týká, pokračuje Kronika opery, přiblížil se Verdi hudebnímu dramatu více než v dosavadních operách, a to i přes charakter konceptu libreta. Při premiéře byla ve třetím jednání dlouhá baletní scéna La Pérégrina podle choreografie Luciena Petipy.

    Jak uvádějí brněnští inscenátoři, libretisté zachovali ze Schillerovy hry vše podstatné a pro lepší pochopení přidali první dějství – scénu ve Fontainebleau, kde je vylíčena láska Alžběty a Carlose, kteří spolu byli původně zasnoubeni. Jejich dílem je také scéna autodafé ve třetím dějství. Rovněž změnili konec. Ve světě se často uvádí jen čtyřaktová verze, nicméně v poslední době přecházejí operní domy na definitivní pětiaktovou verzi. Její délka je téměř čtyři hodiny, Don Carlos je nejdelší Mistrovou operou. První akt je pěvecky i psychicky pro soprán a tenor nesmírně náročný. „Po odzpívání prvního dějství má člověk pocit, že odzpíval celou operu,“ prohlásila Linda Ballová před novináři.

    „Fakt, že milující nemohou dojít naplnění svého citu, je motorem mnoha oper. Naše postavy jsou ovšem kromě svých osobních dramat vystaveni tlaku, aby splnili svou povinnost vůči společnosti. A to je dnes velmi rezonující téma. Kde končí hranice mé osobní svobody a začíná odpovědnost vůči společnosti? A naši hrdinové ve vypjatých situacích řeší, zda ve prospěch celku, společnosti, řádu nebo ideje obětovat lásku nebo dokonce i život… A vidíme, že král Filip, královna Alžběta i princ Carlos mají z hlediska těch nejelementárnějších a zároveň pro život nejdůležitějších věcí práva menší, než ,prostý smrtelník´“. Tak se vyjádřil režisér a šéf Národního divadla Brno (NDB) Martin Glaser.

    Hudebně nastudoval Jaroslav Kyzlink. Na brněnské scéně bude opera Don Carlos uvedena po čtvrté a poprvé v pětiaktové verzi. V činoherní podobě s úspěchem uvádělo NDB tento opus od května 2003 v režii Zbyňka Srby. Španělského infanta líčí Schiller jako svobodomyslného člověka, ale ve skutečnosti Don Carlos trpěl mj. psychickou labilitou, patrně způsobenou blízkým příbuzenstvím rodičů, krále Filipa a jeho manželky, ale zároveň sestřenice, Marie Portugalské. To ale nic neubírá na kráse činohry i opery. Reprízy v Janáčkově divadle budou 3., 14., 23, a 24. února a 2., 3. a 7. dubna.  (tr)


V opeře Don Carlos kontrastuje intimní drama s velkolepými sborovými scénami.
Foto: NDB